02/03/2018

N.Tusinin qısa tərcümeyi-halı. Dövrün reallıqları, zamanın ağırlıqlarını necə və hansı ustalıqla aşdığını başa düşmək üçün, dərin təfsilata varmadan N.Tusinin həyatı və elmi fəaliyyətinə qısaca nəzər salmaq yerinə düşərdi.
Nəsirəddin Tusi siyasi çəkişmələrlə zəngin bir zamanda yaşamış, ictimai-siyasi hadisələrdə fəal iştirak etmiş, dövrünün görkəmli dövlət və dini xadimi, filosofu, şairi, astronomu, riyaziyyatçısı, təbibi, təbiətşünası, tərcüməçisi olmuş, özündən sonra çox böyük elmi irs qoymuşdur. N.Tusi ilk təhsilini atası Vəcihəddin Mühəmməd ibn əl-Həsən ət-Tusidən almışdır. Gənc yaşlarında öz biliklərini təkmilləşdirmək üçün islam aləminin böyük elmi mərkəzlərindən və Xorasanın dörd böyük şəhərindən biri olan Nişapura getmişdir. Nişapur monqolların hücumlarına kimi, böyük elmi mərkəz olmuş, burada çoxlu alim, filosof, fəqih, ravi yaşamışdır. Tusi məhz bu şəhərdə kamilləşmiş, ustadı Salim ibn Bədranın 1222-ci ildə fiqh sahəsində ona verdiyi icazədən sonra daha da məşhurlaşmışdır.
Həmin dövrdə dünyanı təlatümə gətirən, dünya xəritəsini bütünlüklə dəyişən monqol hücumları vüsət almışdı. Xorasan da monqolların hücumundan kənarda qalmamışdır. Monqollardan əvvəl bu yerlər ismaililərin hakimiyyəti altında olmuşdur və monqollara yalnız onlar az-çox müqavimət göstərə bilmişlər. Belə bir qarışıq dövrdə Kuhistan hakimi Nasirəddin Əbdürrəhim ibn Əbu Mənsur Tusini Kuhistana dəvət edir. Tusi də bu dəvəti qəbul edərək ismaililərin diyarına – Ələmut qalasına yollanır (yəqin ki, bu hadisə 1227-ci ildən sonra baş vermişdir). Burada N.Tusi Əbu Əli Miskəveyh Razinin “Ət-Təhar” əsərini ərəb dilindən ixtisarla fars dilinə təcümə və müəyyən əlavələr edərək[1], onu Nasirəddinin şərəfinə “Əxlaqi-Nasiri” adlandırmış, astronomiya sahəsində Nasirəddinin oğlu Muinəddinə həsr etdiyi “Muinəddin risaləsi” və farsca şərhini, “Əxlaqi-Möhtəşəmi”[2], “Əsas əl-iqtibas” və s. əsərləri yazmışdır. İsmaili hökmdarı Əlaəddin Mühəmməd N.Tusi barəsində xəbər tutduqda, hakim Nasirəddinə Tusini onun yanına – Meymindiz qalasına göndərməsini əmr etmişdir.
Çingiz xandan sonra Mənku Qaan monqolların xaqanı seçilir. Ona ismaililər haqqında çoxlu şikayətlər yetişir. O, bu torpaqları yenidən fəth etmək[1], o cümlədən ismaililəri ram etmək üçün qardaşı Hülaku xanı ora göndərir. 1256-cı ildə Hülaku xan Ceyhun çayını keçib Heratı, Tusu və Kuhistanı tutur. Bu zaman ismaililərin baş hökmdarı Xurşah idi. Çoxlu diplomatik addımlardan sonra Xurşah oğulları, Xacə Nəsirəddin Tusi və başqa əsilzadələr (Əsiləddin, vəzir Müəyyiddin, Rəisüddövlə, Müvəffəqüddövlə) ilə birlikdə Hülaku xana təslim oldu (burada Tusinin məsləhətinin böyük rol oynadığı söylənir). Bununla da ismaililərin 177 illik (1084-1256) hakimiyyəti sona çatdı.
Beləliklə, Tusinin həyatında yeni dövr – monqol idarəçiliyi dövrü başlayır. İsmaililərin süqutu və İranın fəthindən sonra Hülaku xan Bağdad üzərinə yürüş edərək, 1259-ci ildə oranı fəth etdi. Monqolların amansız hücumlarından sonra sonuncu Abbasi xəlifəsi Müstəsim təslim oldu, bir müddət sonra o öldürüldü. Beləliklə, beş əsrlik Abbasi xilafəti süquta uğradı. Bəziləri Bağdada hərbi yürüş və xəlifənin öldürülməsində bilavasitə Tusini günahlandırır, Hülaku xanın onun məsləhəti ilə hərəkət etdiyini iddia edir. Mühasirənin başlanğıcında hər iki tərəf diplomatik səylərə üstünlük vermişlər. Rəzəvinin yazdığına görə, bir gün qaladan atılan ox monqol əmirlərindən birinin gözünə dəymişdir. Bundan sonra Hülaku xan şəhərin tez bir zamanda fəth edilməsini əmr edir. Bununla bərabər o, Tusiyə Hillə qapısına getməyi, şəhərdən çıxmaq istəyən əhaliyə aman verilməsini tapşırmışdı. Bağdadın fəthindən sonra N.Tusi şiə alimlərinin toplaşdığı Hilləyə – Mühəqqiq Hillinin mədrəsəsinə getmiş, böyük fəqihlər onun hüzuruna gəlmiş, Mühəqqiq onları təqdim etmişdir. Tusinin kimin hər iki üsulu, yəni həm kəlam, həm də fiqh üsulunu yaxşı bilməsi haqqındakı sualının cavabında Mühəqqiq Əllamə Hillinin atası Şeyx Sədiəddin Yusifi və Müfiəddin Mühəmməd ibn Cəhmi göstərmiş, onların digərlərindən üstün olduğunu söyləmişdir.
Monqolların hakimiyyəti ilə N.Tusinin elmi fəaliyyətində yeni dövr – Marağa rəsədxanası dövrü başlayır. Bəzi tarixçilər Marağa rəsədxanasının tikintisinin Hülaku xanın, digərləri Tusinin özünün çoxdankı fikri və təşəbbüsü, bəziləri isə hökmdar Mənku Qaanın fikri olduğunu və Hülaku tərəfindən reallaşdığını söyləyirlər. Rəsədxananın tikintisinə 1259-cı ildə başlanmış, 1262-cı ildə alətlərin qurulması başa çatmışdır. Tikintinin başa çatdırılması, elmi fəaliyyətin aparılması, böyük kitabaxanın yaradılması (400000 cild!) üçün Hülaku xan tərəfindən Tusiyə böyük maliyyə imkanları yaradılmışdır (fikrimizcə, monqolların yalnız dağıdıcı qüvvə olması haqqında geniş yayılmış fikri təkzib etmək üçün təkcə bu fakt kifayətdir!). Marağada çoxmillətli alimlər ailəsi fəaliyyət göstərmişdir. Rəsədxanada aparılan uzunmüddətli müşahidələrin nəticəsi olan “Zici-Elxani” əsəri 1273/1274-ci ildə tamamlanmışdır. Rəzəvinin yazdığına görə ([1], səh. 61 və [8], səh. 105), 1265-ci ildə Hülaku xan vəfat etdikdən sonra onun oğlu Abaqa xan (1234-1282) hakimlikdən imtina etdikdə, Tusi onu bu işə razı salmışdır. Atası kimi Abaqa xan da N.Tusiyə hörmətlə yanaşmış, onu himayə etmiş və məsləhətlərindən faydalanmışdır.
N.Tusi 1274-cü ildə Bağdadda olarkən xəstələnmiş, öz vəsiyyətinə əsasən yeddinci imam Musa ibn Cəfərin (ə.s) məzarının yaxınlığında dəfn edilmişdir. O, ölüm ayağında olarkən, onu istəyənlərdən birinin Nəcəfi-əşrəfdə dəfnlə bağlı məsləhətinə qulaq asıb, belə cavab vermişdir: “Mənim üçün ayıb olar ki, imam Musa Kazımın (ə.s) civarında ölüm, amma basdırılmaq üçün başqa bir yerə aparılım – hətta o yer daha şərəfli olsa belə!” ([1], səh. 34). Yəqin ki, bu, N.Tusinin son ictihadı olmuşdur, ancaq necə də dürüst və heyrətamiz!
Davamı var…
[1] Müdərris Rəzəvi. Nəsirəddin Tusinin həyatı və əsərləri (fars dilindən tərcümə). Bakı, Nurlan, 2002, 212 s.
[2] Мамедбейли Г.Д. Основатель Марагинской обсерватории Мухаммед Насиреддин Туси. Изд. АН Азербайджанской ССР. Баку – 1961 г., 316 с.
[3] Матвиевская Г. П., Розенфельд Б.А. Математики и астрономы мусульманского средневековья и их труды (8-17 вв.). Наука -1983, 651 с.
[4]Xəlilov A., Musayeva A. “Xacə Nəsirəddin Tusi. Biblioqrafiya”. Bakı, XXI –Yeni Nəşrlər Evi – 2004, 168 səh.
[5] Стройк Д.Я. Краткий курс истории математики. Наука – 1969 г., 328 с.
[6] Xacə Nəsirəddin Tusi. Təcrid əl-etiqad. Kəlam hissəsi. (Tərcümə və şərh: Məmmədov E.M.), “Araz” nəşriyyatı, Bakı 2015, 206 s.
[7] Атаи А.А., Зейналов Р.А. Г.Дж. Мамедбейли – первый исследователь наследия Насиреддина Туси в Азербайджане. Материалы Международной конференции, посвященной 810-летию Мухаммеда Насиреддина Туси. Баку -2011, с. 38-49.
[8] Mühəmməd Təqi Müdərris Rəzəvi. əl-Əllamətü əl-Xacə Nəsir əd-Din ət-Tusi. Həyatühü və asarüh.( محمد تقى مدرس رضوي .العلامة الخواج نصير الدين الطوسى. حياته و آثاره.). Tehran, 1994, 449 s.
Mənbə: Misir Mərdanov, Eminağa Məmmədov “Nəsirəddin Tusinin həyatı, elmi fəaliyyəti və irsinin öyrənilməsinin bəzi aktual məsələləri” , “AMEA-nın Xəbərlər Məcmuəsi” jurnalı, 2016, cild 3, No 3, səh. 12-29.
© Bütün hüquqlar qorunur. Xəbərlərdən istifadə edərkən www.imm.az saytına istinad zəruridir.